Ένα blog που παρακολουθώ μέσα από το λατρεμένο πλέον Google Reader είναι το “Web Strategy by Jeremiah“. Σε ένα πρόσφατο post ο Jeremiah εξηγεί ότι οι 3 άξονες πάνω στους οποίους χτίζεται η στρατηγική για το web είναι η κοινότητα, η επιχειρηματικότητα και η τεχνολογία. Παρακάτω καταγράφω μερικές σκέψεις μου πάνω σε αυτούς τους 3 άξονες.

  • Κοινότητα (χρήστες). Είναι το Α και το Ω κάθε επιχειρηματικής προσπάθειας. Όπως στον φυσικό κόσμο έτσι και στο Internet, η πιο αξιόπιστη στρατηγική για μακροπρόθεσμη ευημερία της επιχείρησης είναι η ικανοποίηση των αναγκών των πελατών (στην περίπτωσή μας ως πελάτες μπορούν να θεωρηθούν οι χρήστες-επισκέπτες του website). Με άλλα λόγια, η χάραξη της online στρατηγικής θα πρέπει να ξεκινάει με αυτά τα ερωτήματα: Έχει το προϊόν ή η υπηρεσία που προσφέρουμε αξία για τον χρήστη? Είναι κάτι χρήσιμο και πρωτότυπο? Λάβαμε υπόψη την ικανοποίηση του χρήστη όταν σχεδιάζαμε τον δικτυακό τόπο μας? Αν η απάντηση είναι αρνητική, τότε μάλλον χρειάζεται να αναθεωρήσουμε την απόφαση να δραστηριοποιηθούμε στον χώρο του Web.
  • Επιχειρηματικό μοντέλο. Παράλληλα με την ικανοποίηση των χρηστών, θα πρέπει να προσεγγίσουμε το εγχείρημα από την επιχειρηματική σκοπιά: Σκοπεύουμε να κερδίσουμε χρήματα από αυτήν την προσπάθεια? Με ποιον τρόπο? Εδώ τα πράγματα σκουραίνουν καθώς στο Internet υπάρχουν μόνο 2-3 τρόποι για να βγάλει ένα site χρήματα άμεσα: Πρώτος και πιο διαδεδομένος τρόπος είναι η τοποθέτηση διαφημίσεων σε κάποια σημεία του site. Υπάρχουν φυσικά διάφορες μορφές διαφήμισης οι οποίες όμως δεν θα αναλυθούν εδώ. Ο δεύτερος τρόπος για να βγάλει ένας δικτυακός τόπος χρήματα είναι η πώληση προϊόντων και υπηρεσιών. Σε αυτήν την περίπτωση μιλάμε για ηλεκτρονικό εμπόριο οπότε μπαίνουν μέσα θέματα πληρωμής, ασφάλειας, παράδοσης και άλλα “αγκάθια” που χρειάζονται πολλή σκέψη. Ο τρίτος και πιο σπάνιος τρόπος είναι η προσφορά περιεχομένου έναντι κάποιου αντιτίμου, δηλαδή η πληρωμή συνδρομής για την πρόσβαση σε πληροφορία υψηλού επιπέδου. Τόνισα όμως τη λέξη άμεσα γιατί η παρουσία στο Internet μπορεί να αποφέρει έμμεσα χρηματικά οφέλη. Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι η προσέλκυση νέων πελατών στην εταιρία ή στο κατάστημα λόγω του εταιρικού website που παρέχει πλήθος πληροφοριών σε κάθε ενδιαφερόμενο και υποψήφιο πελάτη. Συνεπώς, ακόμα και αν το site δεν αποσκοπεί στο άμεσο κέρδος υπάρχουν ζητήματα επιχειρηματικής φύσεως που θα πρέπει να διευθετηθούν κατά τη χάραξη της στρατηγικής. Αυτά έχουν να κάνουν με την επίτευξη των στόχων επισκεψιμότητας, την ενδυνάμωση των σχέσεων με τους υπάρχοντες πελάτες και άλλα.
  • Τεχνολογία. Καλώς ή κακώς, αν θέλουμε να έχουμε μία επιτυχημένη παρουσία στο Internet θα πρέπει να είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε πώς λειτουργούν κάποια πράγματα στο background. Αυτό ισχύει για τον απλό blogger όσο και για τον κολοσσό των online media. Η ανάθεση όλων των τεχνολογικών ζητημάτων στον web developer και στο support team κατά τη γνώμη μου δεν επαρκεί. Εξάλλου θα ήταν αδύνατο να διαπραγματευτεί κάποιος συμφωνίες για τοποθέτηση banners στην ιστοσελίδα του αν δεν γνώριζε τι είναι το impression! Πέρα από την πλάκα όμως δεν είναι δυνατόν κάποιος να αναπτύξει την παρουσία του στο web εάν δεν γνωρίζει τι νέες τεχνολογίες και τάσεις υπάρχουν εκεί έξω.

Όπως πολύ σωστά αναφέρει ο Jeremiah, είναι πολύ δύσκολο για κάποιον να είναι ειδικός και στους 3 προαναφερθέντες πυλώνες της στρατηγικής web (εμπειρία πλοήγησης του χρήστη, επιχειρηματικότητα, τεχνολογία). Έτσι λοιπόν προτείνει δύο λύσεις: Πρώτον, είναι απαραίτητη η ικανότητα γρήγορης εκμάθησης. Εδώ θα προσέθετα την ικανότητα τού να μη σταματάς να μελετάς και να μαθαίνεις, καθώς έχουμε μπει σε ένα ποτάμι που δεν γυρίζει πίσω όσον αφορά τη δια βίου μάθηση. Δεύτερον, είναι αναγκαία η ικανότητα εύρεσης των κατάλληλων συνεργατών και η αποτελεσματική εκχώρηση ευθυνών και εξουσιών.

Το καλό είναι ότι τα περισότερα στοιχεία της στρατηγικής εμπίπτουν σε έναν από τους παραπάνω πυλώνες. Το κακό (που όμως είναι παράλληλα και το ενδιαφέρον της όλης υπόθεσης) είναι ότι η διαδικασία χάραξης της στρατηγικής είναι συνεχής: τόσο οι απανωτές επιχειρηματικές και τεχνολογικές εξελίξεις όσο και η ανάγκη για συνεχή σύγκριση της απόδοσης με τους στόχους και η συνακόλουθη προσαρμογή της στρατηγικής δεν αφήνουν στον web strategist πολλά περιθώρια για εφησυχασμό.

buzz it!